«Το Μεγάλο Μας Τσίρκο» του Ι. Καμπανέλλη

Την Παρασκευή 29 Ιανουαρίου είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε μια εξαιρετική θεατρική παράσταση.  «Το Μεγάλο Μας Τσίρκο» του Ι. Καμπανέλλη από τη θεατρική ομάδα «Λαμπιόνι».

12647270_1225016234194928_1804066705537231603_n 12631536_1225016964194855_6837834102940223126_n

Από τον Κρόνο, που φορές παραλληλίζουμε μ? αυτόν την πατρίδα μας μέχρι την πρόσφατη ιστορία μας. Μέσα από σατιρικές και δραματικές σκηνές αλλά και κάποια από τα υπέροχα τραγούδια του Ξαρχάκου γίνεται μια αναδρομή στην ιστορία της Ελλάδας από την Τουρκοκρατία, τον Όθωνα, τη Μικρασιατική καταστροφή, τον πόλεμο του ?40, την κατοχή.
Απολαυστικό το χιούμορ που σαρκάζονται στιγμές του έθνους? συγκλονιστικός κι ανομολόγητος ο πόνος με τον οποίο πληρώθηκε κάθε επιπόλαιη, απερίσκεπτη, συμφέρουσα σε κάποιους, λάθος επιλογή.
Σαν να μην αλλάξανε τα χρόνια, οι εποχές, οι άνθρωποι?
Μια μοναδική παράσταση που το γέλιο με την θλίψη εναλλάσσονται με απόλυτο σεβασμό στα γεγονότα.

tosYGa9jpdk

Η Μουσική επένδυση του βίντεο, είναι το Τραγούδι από την παράσταση της Τζένης Καρέζη-Κώστα Καζάκου, που παρουσιάστηκε τον Ιούνιο του 1973….

«ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΜΑΣ ΤΣΙΡΚΟ» ανέβηκε στις 22 Ιουνίου του 1973 στο θέατρο «Αθήναιον». H Τζένη Καρέζη και ο Κώστας Καζάκος αποφάσισαν να ανεβάσουν ένα αλληγορικό έργο που θα διηγιόταν την ιστορία και τις ταλαιπωρίες του ελληνικού κράτους από τον ερχομό του Όθωνα το 1833 μέχρι την Κατοχή(στη δεύτερη παράσταση έφτανε μέχρι και την εξέγερση του Πολυτεχνείου), με σκοπό να παραπλανήσουν τη λογοκρισία της Χούντας , κατορθώνοντας ωστόσο να περάσουν μηνύματα αφύπνισης στον ήδη αγανακτισμένο ελληνικό λαό. Είπαν την ιδέα τους στον Καμπανέλλη, εκείνος άρχισε να γράφει. Η μουσική επένδυση ανατέθηκε στον Σταύρο Ξαρχάκο, ο οποίος είχε την έμπνευση να ζητήσει από τον αξέχαστο Νίκο Ξυλούρη να παίξει το ρόλο του τραγουδιστή — τελάλη. Την σκηνοθεσία ανέλαβε ο Κώστας Καζάκος. Τα σκηνικά της παράστασης ήταν του Ευγένιου Σπαθάρη και στο θίασο πρωταγωνιστικούς ρόλους είχαν ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, ο Σπύρος Κωνσταντόπουλος, ο Νίκος Κούρος, ο Τίμος Περλέγκας και ο Χρήστος Καλαβρούζος. Η παράσταση ήταν μια μεγάλη εισπρακτική επιτυχία ( περίπου 400.000 εισιτήρια ) αλλά συγχρόνως στάθηκε και μία βασική αφορμή επανάστασης. Συνθήματα όπως «ΨΩΜΙ-ΠΑΙΔΕΙΑ-ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» και «ΦΩΝΗ ΛΑΟΥ — ΟΡΓΗ ΘΕΟΥ» , γνωστά από την εξέγερση του Πολυτεχνείου, είχαν πρωτοεμφανιστεί στην παράσταση. Η Καρέζη πέρασε ένα μήνα στα κρατητήρια της Ασφάλειας με αποτέλεσμα να διακοπούν οι παραστάσεις από τα μέσα Οκτωβρίου ως τα μέσα Νοεμβρίου του 1973 και να ξαναρχίσουν μετά τα γεγονότα του Πολυτεχνείου, με παρουσία αστυνομικών . Ο Καζάκος καλέστηκε κι ο ίδιος από τη Χούντα και φυλακίστηκε . Ερμηνευτής, συνθέτης και μουσικοί δέχονταν σχεδόν καθημερινά τις «επισκέψεις» των οργάνων της χούντας.

https://youtu.be/nxKZNppM4zA

Το «μεγάλο μας τσίρκο» είχε μεγάλη απήχηση στο αθηναϊκό κοινό, και λόγω της μεγάλης προσέλευσης των θεατών οι παραστάσεις στο «Αθήναιον» χαρακτηρίστηκαν εκ των υστέρων ως οι » μαζικότερες — μέχρι το Πολυτεχνείο — πολιτικές συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας». Σύντομα οι λογοκριτές της χούντας κατάλαβαν ότι το έργο δεν ήταν μια απλή κωμωδία αλλά περνούσε στον κόσμο αντιδικτατορικά μηνύματα και-αποφασίζωμεν και διατάσσωμεν- σταμάτησαν τις παραστάσεις. Οι πρωταγωνιστές του έργου συνελήφθησαν και η Τζένη Καρέζη κλείστηκε στη φυλακή για τρεις μήνες.. Το έργο ανεβαίνει ξανά από τον ίδιο θίασο μετά την πτώση της χούντας σε Αθήνα και επαρχία και γνωρίζει και πάλι τεράστια επιτυχία.

Ακολουθεί ένα σπάνιο απόσπασμα από την παράσταση:

https://youtu.be/XDR5sO6XJm0

 

 

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

Αφήστε μια απάντηση