Η πραγματική πρόοδος και σχολική επιτυχία δε βρίσκεται στο βαθμό

Ένα ζήτημα που απασχολεί τους περισσότερους γονείς είναι η σχολική επιτυχία. Είναι κάτι που όλοι οι γονείς επιθυμούν για τα παιδιά τους. Πολλές φορές μάλιστα έχουν πάρα πολλές προσδοκίες από τα παιδιά. Αγχωμένοι για το μέλλον τους, για την επαγγελματική τους αποκατάσταση, συνειδητά ή ασυνείδητα, πολλοί γονείς αγωνιούν υπερβολικά για τις σχολικές επιδόσεις των παιδιών τους, με αποτέλεσμα να τα σπρώχνουν στο «κυνήγι» του άριστα, δηλαδή στη βαθμοθηρία, θεωρώντας ότι έτσι θα μάθουν τον τρόπο να τα βγάζουν πέρα αργότερα στην άκρως ανταγωνιστική κοινωνία μας.

Ας προσπαθήσουμε, λοιπόν, να αντιμετωπίσουμε τη σχολική επίδοση των  μαθητών  πάνω απ’ όλα με ψυχραιμία, έχοντας λογικές απαιτήσεις από εκείνους, γιατί από την καλή επίδοση και την αγάπη για τη μάθηση μέχρι την υπερβολή της βαθμοθηρίας υπάρχει μια απόσταση. Κι ας μην ξεχνάμε ότι η κατάκτηση της σχολικής επιτυχίας έχει σχέση με τον τρόπο που εμείς οι μεγάλοι, γονείς κι εκπαιδευτικοί, αντιμετωπίζουμε τη σχολική αποτυχία.

 Πώς πρέπει,λοιπόν, να αντιμετωπίζουμε τους καλούς ή κακούς βαθμούς των παιδιών στο σχολείο; Είναι καλό να τα ενθαρρύνουμε στο κυνήγι του «άριστα»; Πόσο «κακός» είναι ένας «κακός μαθητής»; Τι άλλο έχει σημασία στη σχολική τους επίδοση πέρα από τους βαθμούς; Πώς μπορούμε να τα βοηθήσουμε να βελτιωθούν; 

Είτε ο μαθητής σας φέρει άριστα είτε όχι, δεχτείτε το με ψυχραιμία. Θυμηθείτε ότι η σχολική βαθμολογία :

  • Επηρεάζει την εικόνα που σχηματίζει το ίδιο το παιδί για τον εαυτό του. Για παράδειγμα, η κακή βαθμολογία πιθανόν να του δημιουργεί αισθήματα απογοήτευσης, ότι δεν μπορεί να τα καταφέρει σε τίποτα, ότι δεν είναι ικανό, δεν αξίζει κλπ. Από την άλλη, δεν αποκλείεται το «άριστα» να του δημιουργεί αισθήματα έντονου ανταγωνισμού με τους άλλους, υπέρμετρο εγωισμό, αλλά και υγιή φιλοδοξία, πίστη στον εαυτό του, στις ικανότητές του.
  •  Συμβάλλει στη σχέση και στην εικόνα που έχει το παιδί συνολικά για το σχολείο, αλλά και γενικότερα στην αγάπη του για τη μάθηση.

    • Δεν αποκλείεται ένας κακός βαθμός με τον κατάλληλο χειρισμό από τους καθηγητές και τους γονείς, χωρίς να δημιουργηθεί φόβος στο μαθητή, να συμβάλλει στο να μάθει μέσα από τα λάθη του, να τα προσεγγίσει, να ενεργοποιηθεί περισσότερο, να δείξει μεγαλύτερη επιμονή και υπομονή, να θέσει στόχους.

    Σχολική επίδοση: Δεν είναι μόνο οι βαθμοί!

    Καλός μαθητής δεν είναι μόνο εκείνος που παίρνει πάντα άριστα, αλλά κι αυτός που γενικά στη σχολική του επίδοση:

    • Έχει γενικά μια ικανοποιητική επίδοση στα σχολικά μαθήματα, όχι απαραίτητα άριστη, κυρίως χωρίς σημαντικά μαθησιακά κενά.
    • Είναι συνεπής στις σχολικές του υποχρεώσεις, κάνει τα μαθήματα του.Οργανώνει το διάβασμά του, δηλαδή έχει σύστημα και πρόγραμμα στον τρόπο που μελετά. Έχει την ικανότητα να πειθαρχεί στις υποχρεώσεις του.
    • Δέχεται κάθε χρήσιμη καθοδήγηση ή συμβουλή από τους καθηγητές του . Προσεγγίζει τα λάθη του, την αποτυχία του σε ένα μάθημα χωρίς φόβο και μαθαίνει μέσα απ’ αυτά. Έχει υπομονή στο να ξεπερνά τις δυσκολίες, δεν εγκαταλείπει εύκολα τις προσπάθειές του.
    • Μπορεί να συγκεντρώσει την προσοχή του για μεγάλο διάστημα σε αυτό που κάνει. Προσέχει στην τάξη, είναι συγκεντρωμένος στο μάθημα, δε μιλάει, δεν αφαιρείται, εκφράζει τις απορίες του.
    • Σέβεται τους συμμαθητές του. Υπακούει τους κανόνες του σχολείου. Δείχνει καλή συμπεριφορά μέσα κι έξω απ’ το σχολείο.

    Εν ολίγοις, η σχολική επιτυχία έχει να κάνει όχι τόσο με την κατάκτηση μιας επιπλέον γνώσης αλλά με την καλλιέργεια μιας γενικότερης στάσης, την ενστάλαξη αξιών και ήθους. Τη διαμόρφωση μιας υγιούς προσωπικότητας κι ενός σφαιρικού κι ευέλικτου τρόπου σκέψης και κρίσης, ικανού να προσαρμόζεται σε αλλαγές και να βρίσκει εναλλακτικές λύσεις. Και ας μην ξεχνάμε ούτε μια στιγμή ότι έχουμε να κάνουμε με παιδιά που βρίσκονται στην εφηβεία. Ο ρόλος του γονέα σε μια τόσο κρίσιμη αναπτυξιακή φάση του παιδιού του πρέπει να κινείται προς  την κατεύθυνση  της συναισθηματικής ακοής προς τον έφηβο. Να ακούσει δηλαδή τον έφηβο με υπομονή, κατανόηση και συναίσθηση όλης της κατάστασης που βιώνει. Εξετάζοντας την ουσία του θέματος και όχι μόνο την ύπαρξή του, θα μπορέσει και εκείνος να αντιληφθεί περισσότερα, κοιτάζοντας πίσω από το προφανές και νιώθοντας την αγωνία του εφήβου.

    Ο έφηβος θέλει να ακουστεί, θέλει να μοιραστεί ανησυχίες και σκέψεις για το αύριο, αναζητά να απευθυνθεί σε άτομα με κύρος που θα του εμπνέουν εμπιστοσύνη και θα αποτελέσουν τα πρότυπά του, για το παρόν και το μέλλον. Ας είναι οι γονείς του αυτοί που θα τον ακούσουν. Οφείλουν να είναι αυτοί. Οφείλουν να είναι δίπλα του και να τον στηρίζουν. Όπως οφείλουν και οι ίδιοι, να φροντίσουν τον εαυτό τους.

    Πηγές: Η στάση των γονέων και των εκπαιδευτικών απέναντι στην εφηβεία

    Η στάση των γονέων στην εφηβεία

    Δείκτης ευφυίας και σχολική επίδοση

    Στο κυνήγι του άριστα πληγώνονται οι ψυχές των παιδιών μας

    Γιατί δεν πρέπει να πιέζουμε τα παιδιά για τους βαθμούς

    Σχολική επιτυχία: πώς την κατακτούμε και τι την καθορίζει

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

Αφήστε μια απάντηση